E-mail & hosting

E-mail komt niet aan / SPF record

Hebt u een e-mail via BasisOnline verzonden, maar komt deze retour afzender? Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door een onjuist ingesteld SPF record op de domeinnaam.

SPF (Sender Policy Framework)is een protocol dat moet helpen spam te verminderen. Met behulp van SPF kan een ontvangende server controleren, of de verzendende server van een e-mail gerechtigd is om de e-mail te verzenden. SPF wordt niet door alle ontvangende servers ondersteund, maar wordt wel steeds meer toegepast. Als een SPF record op de domeinnaam niet juist is ingesteld, kan een verzonden e-mail als spam worden gezien. De e-mail wordt dan geblokkeerd door de ontvangende server.

Een voorbeeldje:
Uw organisatie maakt gebruik van Office 365. Als onderdeel daarvan is in een SPF record op de domeinnaam ingesteld die aangeeft dat enkel de servers van Office 365 e-mail via uw domeinnaam mogen versturen. Als u nu een nieuwsbrief via BasisOnline verzend, kan deze door de ontvanger worden geblokkeerd omdat de servers van BasisOnline volgens het SPF record niet gerechtigd zijn om de e-mail te verzenden.

Om dit probleem op te lossen, moet het SPF record worden aangepast, zodat ook de servers van BasisOnline gerechtigd zijn om e-mail via de domeinnaam te versturen. Daarvoor kunt u het beste contact opnemen met de beheerder van de domeinnaam, en vragen of ze de waarde include:spf.bouwmeestergroep.nl aan het bestaande SPF record kunnen toevoegen.

Gerelateerde vragen

Terug