Daarnaast is een ander voordeel van SEO dat je directe links voor een betreffende pagina kunt instellen waardoor deze er netter uit komen te zien.
Een voorbeeld:
- Normaliter ziet een link op de website er zo uit:
http://www.mijnschoolwebsite.nl/pagina/348742/Team
- Middels SEO kun je via het veld 'URL van de pagina' de tekst 'team' (met kleine letters) instellen:
http://www.mijnschoolwebsite.nl/team
Hierdoor wordt de pagina 'team' in dit geval direct ná het hoofdadres weergeven.
SEO Instellen
Stap 1:
Ga naar de module 'Onderhoud'.
Stap 2: Klik met de rechtermuisknop op de pagina waar je de SEO instellingen wilt toepassen.
Deze knop kun je pas aanklikken wanneer een pagina tekst of inhoud bevat.
Stap 3: Vervolgens opent er automatisch onderstaand menu 'SEO Instellingen':
Om SEO verder in te stellen, vol je hiervoor de stappen bij 'SEO opties'.
SEO opties
URL van pagina: vul hierin de zoekmachine-vriendelijke URL van de webpagina.
Deze zie je terug in de lange balk in je internetbrowser.
Gebruik hiervoor liefst één of enkele door _ of - gescheiden zoekwoorden relevant voor die pagina.
Voorbeelden: team, team-pagina, ons-onderwijs, onze_visie_en_missie, ons_team
Voorbeelden: team, team-pagina, ons-onderwijs, onze_visie_en_missie, ons_team
Titel venster: vul hierin de titel van de webpagina in.
Deze titel wordt zichtbaar in het tabblad van de browser. Ook hier gebruik je een zoekwoord relevant voor de pagina. Gebruik niet de naam van je school of organisatie, deze staat er namelijk al automatisch voor.
Omschrijving: vul hierin een omschrijving in van de webpagina.
Dit is misschien wel de belangrijkste informatie, aangezien deze in de zoekresultaten getoond wordt als beschrijving onder de link naar je website of specifieke webpagina. Je moet de zoeker ook binnen één tot twee seconden verleiden om op jouw zoekresultaat te klikken en niet op die van de concurrent. Naast de titel speelt de omschrijving in dat proces een essentiële rol.
Trefwoorden: vul hierin trefwoorden van 60.
De trefwoorden hebben echter geen invloed op je rangschikking in de zoekresultaten. Trefwoorden in die verband hebben of zouden kunnen hebben met de webpagina, met een maximum van 60. De trefwoorden hebben echter geen invloed op je rangschikking in de zoekresultaten.
Rangschikking in zoekmachines
Het beste resultaat krijg je uiteindelijk als de teksten op de webpagina's zelfs goed aansluiten op de titel, URL (link) en omschrijving in de SEO instellingen.
Maar uiteindelijk is je rangschikking in een zoekmachine afhankelijk van heel veel factoren, waaronder een aantal waar je zelf nauwelijks invloed op hebt.