Hoe kunnen wij je helpen ?

Problemen met de Ouderkoppeling oplossen

De 'Ouderkoppeling' is een belangrijk onderdeel van het Ouderportaal. Hier worden ouders aan de leerlingen gekoppeld.
Natuurlijk kan hier weleens iets niet goed staan.
 
De Ouderkoppeling is te benaderen via 'Groepen' voor Leerkrachten en via 'Beheer' voor Beheerders.
Meer informatie over de Ouderkoppeling vind je op de pagina 'Gegevens van ouders raadplegen'.
 
  1. Ouder staat er dubbel in
  2. Ouder ziet de leerling(en) niet
  3. Ouder ziet maar één leerling
  4. Ouder staat niet in de Ouderkoppeling vermeld
  5. Mijn oplossing staat er niet tussen
 
 

Ouder staat er dubbel in


De zelfde ouder (moeder/vader/verzorger) staat twee keer bij één en hetzelfde kind geregistreerd.

In veel gevallen is dit het gevolg van een ouder die twee of meer keren een nieuw account heeft aangemaakt, in plaats van op basis van het bestaande account een tweede kind heeft toegevoegd.
 
In de tokenbrief staat altijd vermeld welke optie de ouder moet kiezen.

Actie: Controleer de situatie bij het kind vanuit de Ouderkoppeling.

Controleer bij de ouder welk account niet wordt gebruikt.
Geef hiervoor, indien nodig, beide gebruikersnamen door aan de ouder.

Verwijder het niet-actieve account. Dat kan door op het rode kruisje te klikken.
Je krijgt hierbij de melding om de ouder te ontkoppelen en eventueel ook te verwijderen.

 Hierbij vink je beide opties aan.
 
 

Ouder ziet de leerling(en) niet


De ouder ziet geen kind/tweede kind via het Ouderportaal.

Actie: Controleer de situatie bij het kind vanuit de Ouderkoppeling.
Controleer als beheerder of de leerling aan de ouder gekoppeld is via de pagina 'Leerlingen zonder ouder koppeling' (via 'Beheer' > 'Ouders' > knoppen linkerkant).

Draai een nieuwe token uit voor de andere leerling(en). De ouder dient het tweede kind toe te voegen middels het bestaande account.
 
 

Ouder ziet maar één leerling


De ouder heeft meerdere kinderen maar ziet maar één leerling.

Actie: Controleer de situatie bij het kind vanuit de Ouderkoppeling. Waarschijnlijk zijn de andere kinderen (nog) niet gekoppeld via de Ouderkoppeling.
Controleer als beheerder of de leerling aan de ouder gekoppeld is via de pagina 'Leerlingen zonder ouder koppeling' (via 'Beheer' > 'Ouders' > knoppen linkerkant).

Draai een nieuwe token uit voor de andere leerling(en), indien deze ouder niet bij Ouderkoppeling van de tweede leerling staan.
 
 

Ouder staat niet in de Ouderkoppeling vermeld


De ouder heeft waarschijnlijk wel een account aangemaakt, maar is tussentijds ontkoppeld van het kind.
Hierdoor is het voor de ouder niet meer mogelijk om in te loggen in het Ouderportaal.

Actie: Controleer als beheerder of de ouder aan de leerling gekoppeld is via de pagina 'Ouders zonder ouder koppeling' (via 'Beheer' > 'Ouders' > knoppen linkerkant).

Indien de ouder er hier bij staat, verwijder dit account.
Ouders zonder leerlingkoppeling kunnen namelijk niet meer opnieuw worden gekoppeld aan een kind.

Draai vervolgens een nieuwe token voor de ouder uit. De ouder moet een nieuw account aanmaken.

Als leerkracht kan je enkel via de ouderkoppeling de groep(en) van de bekende kinderen bekijken om te controleren of de ouder hier bij staat.
 
 

Mijn oplossing staat er niet tussen


Kom je er niet uit op basis van bovenstaande gegeven informatie?
We helpen je graag verder!

Neem hiervoor contact met ons op. Zie hiervoor de pagina's 'Contact opnemen' en 'Ticket indienen'.
Terug