Hoe kunnen wij je helpen ?

Belangrijke informatie over de nieuwe Ouderportaal App voor leerkrachten

Wat is belangrijk om te weten?

 
  • Vanaf maandag 27 april a.s. lanceren we de nieuwe Ouderportaal app met naast een volledig vernieuwde vormgeving en vele optimalisaties ook nieuwe handige functionaliteiten.
     
  • Anders dan bij de uitgestelde lancering half maart blijft nu de oude app wel functioneren, ook als je nog niet hebt geupdate naar de nieuwe app!
     
  • Deze overstapperiode, waarin zowel de oude als de nieuwe app tegelijkertijd blijven werken, ondersteunen we tot en met 3 juli 2020

    Vanzelfsprekend krijgen tegen die tijd gebruikers van de oude app nog een seintje van ons dat de app naar de nieuwe versie geupdate dient te worden.
     
  • Het is overigens goed om te weten dat de meeste gebruikers gewoon de optie automatische updates aan hebben staan en de app dus automatisch geupdate wordt. Enkel als je deze (nog) sneller wilt hebben, kan je al op dinsdagmiddag of woensdag  handmatig controleren of de update beschikbaar is.
     
  • De Ouderportaal webportal en Plaza (Ouderportaal beheer) zijn vanzelfsprekend ook gewoon bereikbaar (webportal ouders: ouders.basisonline.nl en Plaza scholen: plaza.ouderportaal.nl ). De inloggegevens hiervoor zijn gelijk aan die van de app.
     
  • Deze update staat helemaal los van de content die jullie hebben aangemaakt in het ouderportaal. Je hoeft als school dus niets opnieuw aan te maken.
     
  • De belangrijkste verbeteringen lees je op deze pagina van onze supportwebsite.
     
  • Alle Ouderportaal gebruikers (ouders en leerkrachten) krijgen deze nieuwe versie kosteloos middels een update.
     
  • De nieuwe Ouderportaal App ondersteunt toestellen vanaf iOS 9+ en Android 4.4+ (vergelijkbaar met de huidige versie van de app). 
     
  • Zoals je kunt zien, werkt de nieuwe app op behoorlijk oude versies van beide mobiele besturingssystemen. Mochten er dus toch ouders zijn met (nog) oudere versies, dan is alleen al uit veiligheidsoverwegingen het advies om hun besturingssysteem te updaten naar een nieuwere versie.
     
  • De nieuwe versie van de app verandert vanzelfsprekend helemaal niets aan inlog- of accountgegevens van gebruikers. En in principe zouden gebruikers dus niet opnieuw hoeven in te loggen. Mocht dat toch nodig zijn, dan hebben eventuele vragen van ouders die 'na updaten van de app niet meer kunnen inloggen', waarschijnlijk eerder te maken met het feit dat ze niet meer gewend zijn om met gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen en bij het invoeren daarvan dus een foutje gemaakt wordt.
    Verder naar onder bij 'Tips' is hierover meer te lezen.   
     
  • Mocht na het controleren van de juiste gebruikersnaam door jullie en het eventueel resetten van wachtwoord door ouders er toch niet ingelogd kunnen worden, maak hiervoor dan even een ticket aan in de helpdesk.
 
Hoe update je de app?
  • De nieuwe app wordt in de loop van de week van 27 april beschikbaar voor download in de app stores. Wanneer precies is afhankelijk van de betreffende appstore, daar hebben wij helaas geen grip op. Aangezien de oude app gewoon blijft werken, is het exacte moment van beschikbaarheid gelukkig geen issue meer.
     
  • Als automatische app updates op een toestel aanstaan, gebeurt dit normaal gesproken binnen een paar dagen.
     
  • Maar als automatische updates niet aanstaan, dat niet snel genoeg gebeurt of een gebruiker gewoon heel nieuwsgierig is dan kan die in de loop van dinsdag 28 april ook handmatig de nieuwe app in de App store opzoeken en gratis downloaden. 
     
Tips
  • Mocht inloggen op de nieuwe app niet lukken, laat ouders of leerkrachten eerst inloggen op de webportal versie van het Ouderportaal proberen. De inloggegevens van app en webportal zijn namelijk gelijk aan elkaar. Op dat scherm vind je ook de wachtwoord vergeten optie. Dus mocht het ook daar niet lukken, dan is dit de snelste manier om erachter te komen waar het probleem zit.

    Als je na het invoeren van je gebruikersnaam om je wachtwoord te resetten de melding krijgt 'let op, voor de opgegeven gebruikersnaam is een wachtwoord reset hier niet mogelijk', dan is de kans groot dat de gebruikersnaam niet correct ingevoerd is of dat er op de verkeerde omgeving wordt geprobeerd in te loggen (ouder op leerkracht omgeving of vice versa).

    In het geval van een foute gebruikersnaam is dat door jou als beheerder eenvoudig in Plaza op te zoeken. Kijk dan ook gelijk even na wat het e-mailadres is dat bij de gebruikersnaam hoort. Op die manier weet je zeker dat de wachtwoord reset e-mail op de juiste plek terechtkomt.

    Het is verder goed te weten dat de (correcte) gebruikersnaam ook vermeld wordt in de e-mail die iemand ontvangt om hun wachtwoord te resetten.

    Komen jij en de ouder er ondanks dat toch niet uit, kijk dan ook eens op de volgende supportpagina, waar een aantal mogelijke oorzaken worden besproken.
     
  • We hebben vanzelfsprekend ook alle ouders in de afgelopen maanden via de app geinformeerd over de update, wanneer deze gaat plaatsvinden en wat ze precies moeten doen om de app te updaten. 


Wij hopen dat jullie en de ouders net zo enthousiast gaan zijn over de nieuwe Ouderportaal app als wij dat zijn! Laat ons dus zeker je mening weten. 

Terug