Het versturen van de inloggegevens is eigenlijk hetzelfde als het versturen van tokenbrieven.
Echter is de tokenfunctionaliteit niet meer nodig bij het gebruik van een koppeling.
Daarbij is het gehele proces voor zowel ouders als beheerders vereenvoudigd!
Meer hierover lees je bij 'Inloggegevens t.o.v. tokenbrieven'.
De eerste stappen van de koppeling nog niet doorlopen?
Bekijk dan eerst de pagina 'ParnasSys | Eerste gebruik koppeling' | 'ESIS | Eerste gebruik koppeling'.
Bekijk dan eerst de pagina 'ParnasSys | Eerste gebruik koppeling' | 'ESIS | Eerste gebruik koppeling'.
Inloggegevens t.o.v. tokenbrieven
Bij het versturen van inloggegevens zijn de volgende punten relevant:
- Ouders hoeven zich niet meer aan te melden voor het Ouderportaal en ontvangen hierdoor geen tokenbrieven meer van de school.
Het gehele proces rondom aanmelding en validatie is komen te vervallen.
Je verstuurd enkel de inloggegevens.
- Leerkrachten draaien geen tokenbrieven meer uit per groep, dit doen vanaf nu enkel de beheerders van de koppeling.
Dit wordt centraal beheerd.
- Bestaande ouders/verzorgers met een tweede kind hoeven niet middels een tokenbrief opnieuwte worden gekoppeld.
Deze profielen worden, door te koppelen, automatisch aan het Ouderportaal toegevoegd.
Inloggegevens versturen
Inloggegevens verstuur je altijd naar nieuwe ouderprofielen/medewerkers.
Stond dezelfde ouder voor de koppeling al in Ouderportaal? Dan is deze actie niet nodig.
Volg hiervoor dan de stappen bij Accounts aan bestaande profielen koppelen
Stond dezelfde ouder voor de koppeling al in Ouderportaal? Dan is deze actie niet nodig.
Volg hiervoor dan de stappen bij Accounts aan bestaande profielen koppelen
Houdt er rekening mee dat je de brief m.b.t. de inloggegevens maar één keer kan versturen naar de ouder/verzorger.
Wil je daarna nogmaals de brief kunnen versturen?
Volg hiervoor dan de stappen bij 'Nadat de inlogbrief al eens is verstuurd'.
Wil je daarna nogmaals de brief kunnen versturen?
Volg hiervoor dan de stappen bij 'Nadat de inlogbrief al eens is verstuurd'.
Stap 1: Ga naar de module 'Beheer'.
Stap 2:
Klik voor ParnasSys links op 'ParnasSys Koppeling':
Klik voor ESIS links op 'ESIS Koppeling':
Stap 3: Klik nu links op de knop 'Inloggegevens versturen':
Je ziet op de knop een nummer staan als er te versturen gegevens zijn.
In het geval hieronder zijn er voor 7 profielen de inloggegevens te versturen.
In het geval hieronder zijn er voor 7 profielen de inloggegevens te versturen.
Is de optie 'Inloggegevens versturen' niet beschikbaar?
In dat geval zijn er geen inloggegevens beschikbaar om te versturen.
Bijvoorbeeld omdat de ouder/verzorger al een ander kind op school had waar een account voor gebruikt wordt.
De ouder/verzorger wordt ná koppelen van het nieuwe kind hier automatisch aan gekoppeld.
In dat geval zijn er geen inloggegevens beschikbaar om te versturen.
Bijvoorbeeld omdat de ouder/verzorger al een ander kind op school had waar een account voor gebruikt wordt.
De ouder/verzorger wordt ná koppelen van het nieuwe kind hier automatisch aan gekoppeld.
Stap 4: Je krijgt nu het scherm 'Inloggegevens versturen' te zien:
Stap 5: Klik optioneel onder de groepsnaam op de gele balk 'Klik hier om de rechten aan te passen voor deze ouders'.
Hier kan je de rechten controleren van de groep.
Stap 6: Je vinkt alle profielen aan en je klikt op de 'Opslaan'-knop.
Staat er bij het veld E-mail geen e-mailadres van de ouder vermeld?
Dan is deze (nog) niet in het LAS toegevoegd.
Actie: Werk het ouderprofiel in het LAS (ParnasSys / ESIS) bij om de inloggegevens alsnog te kunnen versturen.
De nieuwe gegevens worden de volgende dag automatisch zichtbaar in het Ouderportaal.
Vervolgens kan je in het overzicht van de Inloggegegevens versturen het e-mailadres terugzien.
Dan is deze (nog) niet in het LAS toegevoegd.
Actie: Werk het ouderprofiel in het LAS (ParnasSys / ESIS) bij om de inloggegevens alsnog te kunnen versturen.
De nieuwe gegevens worden de volgende dag automatisch zichtbaar in het Ouderportaal.
Vervolgens kan je in het overzicht van de Inloggegegevens versturen het e-mailadres terugzien.
Stap 7: Vervolgens krijg je de optie om de gegevens te versturen via e-mail of deze te downloaden als een PDF bestand:
Bij de optie 'E-mail' is het belangrijk om zeker te zijn dat de e-mailadressen kloppen.
Stap 8: Je vinkt dan alles aan en je klikt op de 'Opslaan'-knop.
Selecteer je de gebruikelijke E-mail optie, dan ontvangen ouders na opslaan van het venster automatisch een e-mailbericht.
De ouder kan vervolgens de stappen in de e-mail doorlopen m.b.t. het inloggen.
Nadat de inlogbrief al eens is verstuurd
Houdt er rekening mee dat je de brief m.b.t. de inloggegevens maar één keer kan versturen naar de ouder/verzorger.
Los dit probleem op in 3 snelle stappen! (circa 2 minuten werk)
Je gebruikt deze instructie bij deze twee scenario's:
- Een ouder meldt dat na het versturen van de inloggegevens niet meer te weten wat de gebruikersnaam en/of het wachtwoord is.
- Na het versturen van de inloggegevens, blijkt dat het e-mailadres van de ouder niet klopt of stond eerder niet ingevuld.
Je kan hiervoor het volgende doen:
Controleer de gebruikersnaam via de Ouderkoppeling
Stap 1: Ga naar de 'Ouderkoppeling' van de betreffende groep waar de leerling in zit en gekoppeld is aan de ouder.
Stap 2: Controleer de gebruikersnaam van de ouder en kopieer deze.
Stap 3: Je hebt nu twee opties:
- Optie 1: Stuur een e-mail naar de ouder (via het vermelde e-mailadres bij de Ouderkoppeling) met daarin de gebruikersnaam van de ouder.
Stuur ook het helpartikel 'Wachtwoord wijzigen' in deze e-mail mee richting de ouder.
In het artikel staat in stappen uitgelegd hoe de ouder het wachtwoord kan wijzigen.
- Optie 2: Een andere optie is om vóór de ouder het wachtwoord te wijzigen.
Dat doe je door de stappen in het helpartikel 'Wachtwoord wijzigen' op te volgen.
De ouder ontvangt aansluitend automatisch een e-mail via het betreffende e-mailadres om het wachtwoord te wijzigen.