Hoe kunnen wij je helpen ?

2-factor Authenticatie

Via 2-factor Authenticatie kan het inloggen in de Ouderportaal App en Website nog veiliger worden gemaakt.
2-factor Authenticatie werkt via een Authenticatie App of je telefoon.

De Authenticatie App geeft je een code die je bij het inloggen nodig hebt om te kunnen inloggen of om een account toe te voegen aan de App.

Enkele voorbeelden van zulke apps zijn:
Hieronder vind je de handleidingen:
  1. 2-factor authenticatie instellen
  2. Back-ups maken en overzetten naar een nieuw apparaat
  3. Veelgestelde vragen
 
 

2-factor authenticatie instellen

 
Enkel mogelijk voor de Ouderportaal website.

Stap 1: Ga via het Account Menu naar 'Mijn gegevens'.



Stap 2: Klik vervolgens aan de linkerkant op 'Inloggegevens aanpassen'.

Stap 3: Klik daarna aan de linkerkant op '2-factor authenticatie'.



Vervolgens kom je op de pagina waar je de 2-factor authenticatie kan instellen:



Stap 4: Vink hier het vinkje '2 factor authenticatie inschakelen' aan om het instelscherm te zien:



Stap 5: Scan vervolgens met je Authenticatie App de QR-code en je gaat in je App de authenticatie zien verschijnen.
De 6-cijferige code die je daar ziet voer je in bij het veld 'Validatie code'.

Het Ouderportaal zal de code nu valideren.

Stap 6: Indien je de melding krijgt dat de code succesvol is gevalideerd, klik je rechteronderaan op  'Opslaan'.

Bij het inloggen op je account ontvang je vanaf nu de vraag om de validatie code in te geven.
Je geeft dan de code in die je Authenticatie App voorzien.
 
Enkel de meest recente code is geldig voor ongeveer 30 seconden.

Via dezelfde weg kan je de 2-factor authenticatie uitschakelen.
 
 

Back-ups maken en overzetten naar een nieuw apparaat


Het is belangrijk om een back-up te maken van je accounts in Authenticator, zodat je eerder opgeslagen accounts kunt herstellen en eenvoudig kunt blijven inloggen bij je sites en services.

Bekijk de handleidingen van Microsoft en Google Authenticator hieronder:

Microsoft Authenticator
  1. Installeer Microsoft Authenticator op je nieuwe telefoon.
  2. Open de app op je oude telefoon → Instellingen → zet Cloud/iCloud-back-up aan.
  3. Open de app op je nieuwe telefoon → log in met hetzelfde Microsoft-account.
  4. Kies Back-up herstellen → controleer of je accounts werken.
  5. Verwijder de app van je oude telefoon zodra alles goed staat.

Let op: werk-/schoolaccounts kunnen opnieuw gekoppeld moeten worden via de IT-afdeling.


Google Authenticator
  1. Installeer en open de Google Authenticator op je nieuwe smartphone.
  2. en tik op Aan de slag.
  3. Kies linksonder voor Bestaande accounts importeren.
  4. Pak je oude Android-telefoon erbij.
  5. Open de Google Authenticator-app en tik op de drie puntjes rechtsboven.
  6. Kies hier Accounts overzetten en dan Accounts exporteren.
  7. Selecteer de accounts die je wil overhevelen naar je nieuwe apparaat.
  8. Tik op Volgende.

Dat was het! Nu zijn al je accounts geïmporteerd en kun je authenticator simpel en snel gebruiken voor tweestapsverificatie.
 
 

Veelgestelde vragen


Is 2-factor authenticatie verplicht?
Op dit moment is 2-factor authenticatie (2FA) nog niet verplicht.
De verwachting is dat de overheid dit medio september 2026 voor onderwijsinstellingen verplicht zal stellen.

Wij raden echter aan om 2FA nu al in te schakelen, zodat je account extra goed beveiligd is en je alvast gewend raakt aan deze manier van inloggen.

Welke melding krijgen gebruikers in het Ouderportaal te zien?
Gebruikers krijgen de volgende pop-up melding te zien. Deze verschijnt éénmalig in de webversie van het Ouderportaal:



Kan 2-factor authenticatie ook weer worden uitgeschakeld?
Ja, dit is mogelijk. Log hiervoor in via de Website/Webversie van het Ouderportaal.
Ga naar het Account Menu (rechtsboven) naar Accountgegevens en klik dan op 2-factor authenticatie.
Tenslotte kun je middels het vinkje 2-factor authenticatie uitschakelen.
Vergeet niet om deze ook uit de Authenticator app te verwijderen, vanuit waar eerder 2-factor authenticatie op ingesteld was.

Kan 2-factor authenticatie worden gereset?
Ja, dat kan. Stuur hiervoor een e-mail naar support@parentcom.nl met de vraag om 2-factor authenticatie te resetten.
Geef hierbij ter verificatie de volgende gegevens aan ons door:
- Met welke gebruikersnaam log je in?
- Welk e-mailadres is gekoppeld aan je account?
- Welk telefoonnummer gebruik je voor je account?

Een supportmedewerker controleert eerst je gegevens en voert vervolgens de reset uit, waarna 2-factor authenticatie van je account wordt verwijderd. Via de stappen hierboven beschreven kun je 2-factor authenticatie opnieuw inschakelen, zodat je account veilig blijft.

Is 2-factor authenticatie voor zowel ouders als medewerkers?
Ja, de 2-factor authenticatie kan zowel door ouders als medewerkers worden ingeschakeld.

Wordt de 2-factor authenticatie automatisch ingeschakeld?
Nee, de keuze is aan de gebruiker zelf om 2-factor authenticatie in te schakelen.

Kan 2-factor authenticatie ook via de Ouderportaal App of rechtstreeks op de telefoon worden ingesteld?
Helaas niet. Om veiligheidsredenen kan het in- en uitschakelen van deze functie alleen via de Ouderportaal website (webversie), dus via een computer.
Terug