Hoe kunnen wij je helpen ?

ParnasSys/ESIS | Veelvoorkomende problemen oplossen

Alle profielen worden standaard meegenomen naar het Ouderportaal.
Om die reden hebben we er ook voor gekozen om het koppelen van profielen handmatig te laten verlopen.
Hierdoor heb je als school zelf controle over wat voor, hoe en waarom je profielen koppelt.
Dit koppelproces verloopt dus nooit automatisch!

Het handmatig koppelen van profielen kan in sommige gevallen ook problemen opleveren.
Bijvoorbeeld omdat je de profielen niet op de juiste manier koppelt.
Deze problemen kun je vaak eenvoudig zelf oplossen.

Zijn er n.a.v. de eerder doorlopen stappen problemen ontstaan met het koppelen van de profielen?
Bekijk dan hieronder de veelvoorkomende problemen en bijbehorende oplossingen.
 
  1. Dubbele leerling/medewerker profielen
  2. Dubbele ouder/verzorger profielen
  3. Dubbele LAS profielen
 
 

Dubbele leerling/medewerker profielen

 
Los dit probleem op in 16 snelle stappen! (circa 5 minuten werk)

De leerling/medewerker staat dubbel in het Ouderportaal:

Oorzaak: De leerling/medewerker is als nieuw profiel gekoppeld aan het Ouderportaal.

Stap 1: Zoek de leerling of medewerker op via de module  'Beheer'.

Hier zie je vervolgens de dubbele leerling/medewerker in het overzicht staan:



Stap 2: Bij de leerling/medewerker waarvoor een selectievakje staat, klik je op  'Bewerken'.

Stap 3: Zet nu achter de voornaam een letter of woord neer, zoals 'OUD':



Stap 4: Klik nu op  'Opslaan'.

Stap 5: Zoek de leerling/medewerker op via de module  'Beheer'.

Stap 6: Ga naar het profiel zonder selectievakje (ParnasSys/ESIS profiel). Klik hier op  'Bewerken':



Stap 7: Ontkoppel het ParnasSys/ESIS profiel. Kies voor  'Verwijderen':


 
Het profiel dat je op dit moment gaat verwijderen, kun je later weer opnieuw gaan koppelen.
Je kunt deze stappen dus zorgeloos doorlopen.

Stap 8: Klik nu op  'Opslaan'.

Stap 9: Zoek de leerling/medewerker op via de module  'Beheer'.
 
Stap 10: Het profiel waar nu geen extra vermelding staat bij de naam (zoals 'OUD'), kun je verwijderen.
 
De naam wordt later terug gecorrigeerd naar de juiste naam van de leerling/medewerker.

Vink het foutieve profiel aan het klik rechtsboven op  'Verwijderen':



Bevestig daarna nogmaals dat je het profiel wilt verwijderen.

Stap 11: Zoek de leerling/medewerker op via de module  'Beheer'.

Stap 12: Er staat nu nog maar één leerling/medewerker in met de extra vermelding (zoals 'OUD'):



Stap 13: Ga in het Ouderportaal naar de module  'Beheer'.

Stap 14:
Klik voor ParnasSys links op 'ParnasSys Koppeling':

Klik voor ESIS links op 'ESIS Koppeling':


Stap 15: Klik links op de knop 'Niet gekoppelde profielen'.


Stap 16: Ga nu naar deze handleiding: 'Bestaand profiel koppelen'.
 
Gebruik dus niet de aanvinkoptie maar klik op de naam van de leerling/medewerker, of klik  rechts op het kleine koppel icoon.

Ga daarna door naar Stap 17.

Stap 17: Zoek de leerling/medewerker op via de module  'Beheer'.

Als je de stappen goed doorlopen hebt, is het probleem nu opgelost!
 
In het vervolg
  • Controleer goed of je profielen direct aan huidige Ouderportaal profielen kunt koppelen of deze als nieuw moet toevoegen.
  • Voor bestaande/huidige profielen hoef je nooit Inloggegevens te versturen.
 
 

Dubbele ouder/verzorger profielen

 
Los dit probleem op in 11 snelle stappen! (circa 5 minuten werk)

De ouder staat dubbel in het Ouderportaal:

Oorzaak: De ouder is als nieuw profiel gekoppeld aan het Ouderportaal.

Stap 1: Ga naar de module  'Beheer'.

Stap 2: Ga naar de  'Ouderkoppeling' van de leerling waarvan de ouder(s)/verzorger(s) er nu dubbel in staat.

Stap 3: Ontkoppel het ParnasSys/ESIS profiel van de betreffende ouder/verzorger:



Stap 4: Klik nu op  'Opslaan'.

Stap 5: Verwijder aansluitend ook het rest-profiel van het zojuist geontkoppelde profiel van ParnasSys/ESIS.
Dit doe je door wederom naar de 'Ouderkoppeling' pagina van de leerling te gaan.

Vervolgens klik je rechtsboven op het kleine rode kruisje  'Ontkoppelen & Verwijderen'.

Stap 6: Ga naar de Ouderkoppeling van evt. andere leerlingen van deze ouder(s)/verzorger(s).
Verwijder hier ook hetzelfde rest-profiel.

Stap 7: Ga terug naar de module  'Beheer'.

Stap 8:
Klik voor ParnasSys links op 'ParnasSys Koppeling':

Klik voor ESIS links op 'ESIS Koppeling':


Stap 9: Klik links op de knop 'Niet gekoppelde profielen'.


Stap 10: Koppel het profiel als 'Bestaand profiel'.

Stap 11: Zoek de ouder(s)/verzorger(s) wederom op via de 'Ouderkoppeling' van de leerling(en) en je zult zien het nu in orde is!

Als je de stappen goed doorlopen hebt, is het probleem nu opgelost!
 
In het vervolg
  • Controleer goed of je profielen direct aan huidige Ouderportaal profielen kunt koppelen of deze als nieuw moet toevoegen.
  • Voor bestaande/huidige profielen hoef je nooit Inloggegevens te versturen.

Controle mogelijke account problemen
Het kan ook voorkomen dat de ouder/verzorger profielen al dubbel uit het LAS systeem komen.

Bekijk hiervoor de informatie op de pagina 'Mogelijke Account problemen beheren'.
 
 

Dubbele LAS profielen


Het kan ook voorkomen dat je in het overzicht van de 'Account Problemen' dubbele LAS profielen aantreft.
In dat geval staat de ouder/verzorger dubbel in het LAS waardoor deze 2 keren in de Ouderportaal koppeling verschijnt.
 
Actie: Controleer het LAS (Ga naar ParnasSys / ESIS)
Deze handleiding/aanpassingen voer je dus door in ParnasSys of ESIS.
Hieronder staan de stappen om dit te controleren en op te lossen beschreven.

Het probleem lokaliseren
  1. Ga naar het LAS en zoek de jongste leerling/laatst toegevoegde leerling van de ouder op.
  2. Ga naar de ouder/verzorger die er dubbel zou staan.
  3. Hernoem de achternaam van deze ouder, door hier bijvoorbeeld een extra woord of letter achter te zetten (De letter 'A' of de letters 'OUD').
  4. Sla de wijzigingen op.
  5. Je ziet nu een verschil tussen beide ouder accounts, wanneer je kijkt bij de andere leerling.
    De ouder waarvan de achternaam is gewijzigd, is niet gewijzigd bij de andere leerling.
    Dit betekend dat dit account van de ouder dubbel in jullie LAS staat vermeld en dat moet worden opgelost.

Het probleem oplossen
  1. Ga naar het LAS en zoek de jongste leerling/laatst toegevoegde leerling van de ouder op.
  2. Ga naar de ouder/verzorger die er dubbel zou staan en nu dus een aangepaste achternaam heeft.
  3. Ontkoppel en verwijder deze ouder uit het LAS.
    Lukt dit niet, dan dien je mogelijk het bevoegd gezag/facturatieadres tijdelijk te wijzigen naar de andere ouder.
  4. Koppel nu de juiste ouder van de oudste leerling aan de jongste leerling/laatst toegevoegde leerling.
  5. Sla de wijzigingen op.
 
In het Ouderportaal
  • De volgende dag (in de nacht vind de synchronisatie naar Ouderportaal plaats) zal dit account als het goed is nog maar één keer moeten voorkomen.
  • Controleer op dat moment de Ouderkoppeling en de ParnasSys/ESIS koppeling binnen het Ouderportaal.
  • Koppel (indien nodig) het profiel via Ouderportaal aan de leerling.

Bekijk ook de pagina 'Mogelijke account problemen beheren'.
Terug